Od 1 lutego 2018 r. w każdej placówce ZUS można udać się do doradcy płatnika składek, który poinformuje zainteresowane osoby m.in. o stanie ich rozliczeń zusowskich czy o nowych zasadach opłacania składek.
W czym pomoże doradca?
Doradca płatnika składek udzieli wsparcia w temacie ubezpieczeń i składek. Odpowie też na wszystkie pytania dotyczące obowiązków związanych z prowadzeniem działalności. Doradca:
- poinformuje jaki jest numer rachunku składkowego (NRS), na który należy opłacać składki
- poinformuje o zasadach opłacania składek i rozliczania wpłat
- wyjaśni wątpliwości w zakresie rozliczania dokonanych wpłat oraz o stanie rozliczeń z ZUS
- wyjaśni jakie informacje są widoczne na profilu na portalu PUE ZUS
- wyjaśni wątpliwości na temat sporządzania i wysyłania dokumentów w Programie Płatnik i aplikacji e-Płatnik
- zainteresowanym założy konto na elektronicznym portalu PUE ZUS
- odpowie na pytania dotyczące rejestracji działalności gospodarczej, zasad zgłaszania do ubezpieczeń, wysokości składek, zasad wypełniania i korygowania dokumentów
- wyjaśni zasady opłacanie składek za „nianie” i zasady dobrowolnego podlegania ubezpieczeniom
- poinformuje co zrobić, jeśli doszło do powstania zaległości w opłacaniu składek.
Gdzie można znaleźć doradcę?
Z usług doradcy płatnika składek można skorzystać w każdej placówce ZUS. Na ekranie biletomatu w sali obsługi klienta trzeba wybrać Składki/Ubezpieczenia”, a następnie „Doradca płatnika”.
Jak przez internet można zarezerwować wizytę w ZUS?
Jeśli posiada się konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), można przez internet zarezerwować wizytę u doradcy płatnika składek. Nie trzeba wtedy czekać w sali obsługi na swoją kolejność. A by dokonać internetowej rezerwacji należy:
- Wejść na stronę www.zus.pl i zalogować się na PUE.
- W panelu głównym PUE, po lewej stronie ekranu, wybrać opcję „Rezerwacja wizyt”.
- Wybrać placówkę ZUS, w której chce się zarezerwować wizytę.
- Kliknąć „Wybierz grupę spraw”, potem „Składki/Ubezpieczenia”, później „Doradca płatnika” i następnie „Dalej”.
- Wybrać dzień i godzinę wizyty u doradcy.
Źródło: https://www.mpips.gov.pl